27 Ağu 2010

Sultanahmet'teki dikilitaş'ta bulunan ünlem işareti


sultanahmet meydanında bulunan dikilitaş üzerinde yer alan ünlem işaretdir. benim açımdan şu önemi vardır ki bu dikilitaş ilk olarak mısır firavunu ııı. tutmosis tarafından m.ö. 15. yüzyılda yaptırılmış ve karnak tapınağının yedinci pilonunun güneyine dikilmiş. roma imparatoru ıı. constantius m.s. 357 yılında dikilitaşı tahtta bulunuşunun 20. yılı onuruna nil ırmağı üzerinden iskenderiye şehrine getirtmiş. daha sonra, m.s. 390 yılında imparator ı. theodosius dikilitaşı gemi ile istanbul'a getirterek hipodrom'da şimdiki yerine diktirmiş. yani bu taş ve üzerindeki yazılar ilk olarak m.ö 15. yüzyılda ortaya çıkmış.

peki ünlem işareti ne zaman kullanılmaya başlanmış? m.s. 15. yüzyılda ilk defa ingilizler tarafından kullanılmış. ee ortada bir gariplik yok mu? arada 30 yüzyıl fark varken ingilizler nasıl oluyor da ünlem işaretini biz bulduk diyebiliyorlar? resmen mısırlılar'dan çalmışlar işareti. işin daha da ilginç tarafı hiyeroglifleri inceledim araştırdım böyle bir işarete karşılık gelen bir kelime, harf, anlam yok! ee mısırlılar bu işareti ne için kullanmışlar?

bu işarette "da vinci'nin şifresi" gibi bir şey gizli, bunu hissedebiliyorum. belki yüzyıllar öncesinden gelen bir yardım çağrısı, bir yakarış var burada. elin amerikalısı olsaydı bu işaretten yola çıkıp 500 sayfa gerilim romanı yazar adını da "taştaki çığlık" koyardı. ahmet ümit'i göreve çağırıyorum. yanına ilber* hocamı da al, bu kitabı yaz.

2 yorum: