30 Eyl 2009

İTÜ SÖZLÜK AUTHOR OLAYINDA KAYBEDENDİR...

İtü Sözlük Author Olayında Kaybedendir...

Ekşi sözlük’te patlak veren taciz olayını ve ardından yaşanan gelişmeleri sözlük kullanıcılarının hemen hemen hepsi sıcağı sıcağına tarafların kaleminden ve şahit olanların yorumlarından tüm sözlük camiasından takip edebildi sanırım. Bu olayda açık ve net bir şekilde öne çıkan bir kişi vardı o da author nickli eski ekşi sözlük, yeni itü sözlük yazarı. Tam olarak hesaplamadım ama iki gün içerisinde itü ve ekşi sözlüklerde nick altına girilen giri sayısı tahminimce 300lere yaklaştı. author nickli yazarı ekşi sözlük maceram çok taze olduğu için neredeyse hiç tanımıyorum, yani yazılarının çok kısıtlı bir bölümünü gördüm ve okudum. Ancak ekşi sözlükte uzun yıllardır devam ettirdiği macerasının ardından ayrılmasıyla kopan fırtınaya bakılırsa hiç de yabana atılmayacak bir takipçi kitlesinin olduğunu söylemek yanlış olmaz.

Neyse bilmeyenleri çok sıkmamak adına yaşanan taciz olayı neydi, kim kime penisinin resmini yolladı, author buna karşın ne dedi, niye çaylak edildi, niye ekşi’den ayrıldı, gibi konulara girmeyeceğim. İlgili olan zaten son derece detaylı bir şekilde takip etmiştir olayı. Beni ilgilendiren husus olayın itü sözlük yansımaları.

Neden itü sözlük?


Bilenler biliyor sanırım author nickli yazar itü sözlüğe yaşanan bu olayların ardından, iki gün önce gelmiş bir yazar değildir. 6. nesil olarak bundan aylar önce kaydolup yazar olmuş ve hatta bir miktar giri de girmiştir. Ancak kendisi belki fake bir nick olarak algılandığından, belki itü'nün toprağının yeşermesine uygun olmamasından dolayı gereken ilgiyi görememiştir. Haliyle ekşi gibi bir sözlükte yılların yazarı olan author ilgisizlikten olsa gerek yazılarını kesmiş ve tüm mesaisini ekşi'ye ayırmıştır. O dönemde itü'de girilen bir nick altı (şimdi silinmiş sanırsam, bulamadım) "kendisi ekşi sözlük’te yazardır, ancak itü’de gereken ilgiyi görememiştir” diye yazmıştır. Yani aslında author itü’ye geçmek için ayrılmış gibi yaratılan hava doğru değildir. İşin aslını bilemem ama bana öyle geliyor ki author’un burada yaptığı tek şey ekşi’den ayrılmaktır, itü’ye geçmek onun yaptığı işlerden değildir. Zaten twitter’deki açıklamasında “itü’ye geçtim” değil, “itü’deki author benim” demiştir.

Ekşi niye böylesine çalkalandı?

Nasıl ki itü’den sarhoş ejderha, spotless mind, assassin, palanthaser gittiğinde sözlük çalkalandıysa ekşi’den de takip edilen, tanınmış bir celebrity yazar gidince bir dalgalanma oldu, bunun kadar doğal bir şey olamaz. Etkisi büyük oldu çünkü çap itibariyle her anlamda daha geniş ve büyük olan ekşi’deki çalkalanma da büyük oldu. Ayrılma olayının taciz gibi bir olay yüzünden vuku bulması, ayrılışındaki hatalar, sözlük moderasyonunun tutumu gibi konular olayın üzerinde daha çok konuşulmasına sebep oldu. Açıkçası ekşi sözlük author üzerinden bir öz eleştiri yapma fırsatı buldu, herkes eteğindeki taşı döktü, söylemek istediğini söyledi. author'un gidişi ekşi sözlükte kendilerini eleştirmek, sansürü konuşmak, tacizi tartışmak için bir fırsat oldu ve ekşi bunu zannımca çok iyi değerlendirdi.

İtü’de author

Aslına bakarsanız zaten itü yazarı olan author’un itü’de yazmaya başlaması neden bu kadar büyük bir kıyamet kopardı anlamıyorum. Eviriyorum çeviriyorum, aklıma türlü türlü şeyler geliyor ama pek de ikna olamıyorum. Mesela diyorum ekşi’de celebrity, troll, über yazar olmuş biriyle aynı ortamda yazacak olmak insanlara çekici geliyor diyorum, mesela ekşi’den gelmiş olması bile tek başına yeterli diyorum, mesela yazıları harika onları okuyacak olmak insanları heyecanlandırdı diyorum... Diyorum ve maalesef bunların her birine bulduğum detaylı açıklamalar aslında itü sözlük’ün daha doğrusu itü sözlük yazarlarının nasıl bir ekşi sözlük ismi altında ezildiklerini gösteriyor bana, yani aşağılık kompleksinin yansımalarını görüyorum. nasıl aldık ama, inanmıyorum author bize geldi!! Nidalar sözlüğün her yanında. Bu tıpkı türkiye’nin 80lerde ingiltere’ye gol atmasına benzer bir durum yarattı bünyelerde. 8-0 değil de 8-1 yeniliyoruz ama bir golümüz var ve biz bunun keyfini çıkarıyoruz. Yenilgi kimsenin umrunda değil gibi.

İtü sözlük kaybedendir

Maalesef itü sözlük bu sınavı başarıyla geçememiştir, sınıfta kalmıştır. Asla ekşi sözlük ayarında bir sözlük olamayacağını kendisi ortaya koymuştur. Bakın siz ufak bir istatistik vereyim. Ekşi sözlükte author için girilen nick altı sayısı 1253, bunların 200 tanesi falan gidişinin ardından girildi, itü’de ise author için yazılan nick altı sayısı 175 hemen hemen hepsi son iki günde girildi. Peki, nedir istatistiğimiz? Ekşi’de başlık içinde ara kutusuna "itü sözlük" yazınca çıkan entry sayısı "11" (on bir), yani 11/1253=0.008 gibi bir yüzde var, itü'de ise bu rakam “48" (kırk sekiz), yani 48/175=0.27 gibi bir yüzde var. Ne demek bu? Bu aslında itücülerin author’un gelişinden çok ekşi’den gelişine sevindiğini gösteriyor bir nevi ekşi karşısındaki ezikliklerini ifadesi oluyor.

Sözlük içindekilerle yaşayan bir yapı, onu halden hale sokan yazarları ama maalesef itü yazarları bu sözlüğü kaybeden konumuna düşürmüşlerdir. author olayında ekşi’nin ne kadar gölgesinde olduklarını göstermişlerdir. Gereken soğukkanlı, sağduyulu tavır sergilenememiştir. Diyorlar ki yazılarını okumayı dört gözle bekliyorum, arkadaşım adam zaten bugüne kadar yazıyordu, ekşi'de her gün 15 entry giriyordu, sen bu adamı okuyamıyor değildin ki zaten? Şimdi itü’de yazıyor olması sözlüğün bilinirliğini artıracaktır kabul ediyorum benim kabul edemediği sizin olaya bu açıdan değil de hep ekşi ekseninden yaklaşıyor olmanız. Ayrıca ikiyüzlülüğünüzü de anlayamıyorum, daha yakın zamana kadar 6. neslin sözlüğü küfür manyağı yaptığından, amlı götlü başlıklardan illallah dediğinizden bahsetmiyor muydunuz? Şimdi author ne yazacak sanıyorsunuz? Merak ediyorum acaba onun girilerinin altına da “kayser değilmiş dağılın”, “bir an kayser sandım” gibi bakınızlar verecek misiniz? Yoksa o ekşi’den geldi diye amlı, götlü, kezban amlı başlıkları sineye mi çekeceksiniz? Yani am diyen ağza göre tepkimiz değişiyor öyle mi?

Sonuç

Sonuç olarak author benim için alkolik2000, azureel, yata yata paslandık, zarpandit, dollidolli, zinkafnun, füçır, kayser sozer, vs. gibi bir yazardır hepsi o. başta da söylediğim gibi yazılarını çok okuyan biri değilim o nedenle bir eleştiri yapma hakkını kendimde görmüyorum ama itü sözlük yazarlarının sergilediği tavır tam bir klon sözlük tavrıdır ve itü’ye yakışmamaktadır. Eğer hedefiniz varsa, yukarıya oynuyorsanız durduğunuz yeri iyi bileceksiniz, her fırsatta ben ekşi’nin altındayım diye bağırırsanız olmaz. Zaten ekşi'de olanları saniye saniye aktarmayı görev edinmiş yazarlar var sağ olsunlar bu yetmezmiş gibi bu olayda gösterilen çocukça tavır itü için kayıp hanesine yazılmıştır maalesef.

Yarın bir gün ekşi modları “gel author biz hatalıymışız” dese sanıyor musun ki sen author “hayır ben itü’de mutluyum" diyecek? Sen yine ekşi'deki 60 bininci sıram dolsa da şu adamla aynı ortamda yazsam diye ezim ezim ezileceksin. Bana göre hava hoş, ben sana üzülüyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder